Mi ez az egész?

Blog a távcsövem felújításáról, az amatőrcsillagász hobbim újrakezdéséről, meg mindenféléről ami még az eszembe jut.

Távcsöveim

  • Celestron Upclose 10x50w binokulár
  • Bresser 10x50 binokulár
  • Celestron 102/1000 Omni-XLT refraktor
  • Uránia 95/1000 Newton reflektor


Észlelőhelyem
N 46°52'47"
E 18°03'36"
Alt: 122m

Hányan olvasnak? page counter
Hányan olvastak
(2008.06.06. óta)


The next version of Ubuntu is coming soon

A Hold fázisa

A Nap (SOHO)

SOHO Nap kép

Tervezek, tervezgetek

2009.03.10. 12:10 | Dharma | Szólj hozzá!

Címkék: csináld magad megfigyelés rossz idő

Nem észleltem a héten. Az időjárás sem volt kifejezetten kedvező, nagyon erős szél fújt, bár időm sem lett volna kimenni. Őszintén irigylem azokat, akiknek volt olyan szerencséjük és használták a távcsöveiket. Nyálcsorgatva nézem a Makszutov.hu-ra és az Ízirájderre feltöltött felvételeket és csendesen tervezgetek. A gazdasági válság minket is elért, sajnos svájci frank alapú hitelünk van, ezért kizárt, hogy a közeljövőben bármilyen eszközt vásároljak. Abból kell elkezdenem az észlelőmunkát, ami van és az nem kevés... A felszerelésem nyilván nem veszi fel a versenyt az "öreg" amatőrcsillagászok évek alatt összeállított eszközparkjával, illetve a tehetősebb kollégák távcsőcsodáival, de éppen megfelel ahhoz, hogy végre újra elkezdhessek böngészni az égen. Az utóbbi időben sokat eszembe jut az unalomig idézett mondás: "Egy távcső csak annyit ér, amennyit használják!" Nos ebből kiindulva az én csöveim sajnos nem sokat érnek és hiába is volna sokkal profibb felszerelésem, úgy sem tudnám jelenleg kihasználni idő és kellő tapasztalat hiányában. Na ennyit a nyavajgásról... Szóval, mint említettem tervezgetek, nézelődök, hogy milyen eszközökkel, kiegészítőkkel lehetne kényelmesebbé tenni a jövőbeli megfigyeléseimet. Összeállítottam egy listát azokból a feladatokból, amelyeket mindenképpen el szeretnék végezni:

  1. Észlelőszék: Az eddig elvégzett gyors "kiviszem a távcsövet és nézzünk valamit" akciók során nem éreztem a hiányát egy kényelmes ülőalkalmatosságnak, de belátom, ha hosszabb időt szeretnék a teleszkóp mellett tölteni, akkor nélkülözhetetlen egy fenékbarát szék. A háztartásunkban nincs olyan darab, amit a csillagászat nemes céljaira használhatnék, így elhatároztam, hogy építek egyet (természetesen jóapám segítségével). Valami ilyesmire gondoltam, bár az interneten számtalan modellel találkozhat az ember. Előnye, hogy változtatható az ülésmagasság és akár több oldalról is hozzáférhető a távcső. Az ülőke részére a feleségem fog majd pihe-puha párnát varrni - remélem.
  2. Észlelőasztal: Mániákusan féltem az eszközeimet - persze pont olyankor követem el a legnagyobb baromságokat, amikor a legjobban próbálok óvatos lenni. Szükségem van egy biztos pontra az éjszakában, ahová letehetem a nem használt okulárokat, a térképeimet, a porvédő sapkákat, teát és egyebet. Az ausztrál Dennis Simmons által elkészített hordozható, párabiztos észlelő-zug pont olyan, amit én szeretnék. Mindenképpen meg fogom építeni a saját verziómat. Egészen biztos nem lesz olyan professzionális, mint az eredeti, de már vannak ötleteim a megvalósításra.
  3. Térképeim laminálása: Erről nem lehet sokat mondani. Siófokon a Balaton miatt mindig egy kicsit párásabb a levegő, emiatt meg kell védeni a kommandós akció keretében munkahelyen kinyomtatott térképeket a nedvességtől. A lamináló fólia megvásárlását nem tudom megúszni, laminálógépet már kértem kölcsön. Az Égabrosz, a Mag-7 csillagatlasz projekt lapjai, a Toshimi Taki által készített 8,5 határmagnitúdós Taki's Star Atlas, valamint a LAC Hold térképek várnak arra, hogy vízhatlanná tegyem őket. Gondolkodom még, hogy a szabad felhasználású csillagatlaszok helyett a Szalántai Antal által is elkészített ugyancsak free Triatlast készítem el.
  4. Csillagászati ismeretterjesztés: Mivel tanár végzettséggel rendelkezem, adja magát a feladat, hogy a csillagászat éve népszerűsítéséhez én is hozzájáruljak valamilyen formában. Három előadást tervezek elkészíteni, csillagászattörténet, Naprendszer és a Világegyetem témában az általános iskolák felső tagozatosai részére. természetesen gyakorlati, távcsöves bemutatókat is szeretnék tartani. Jelenleg a tárgyalások folynak a helyi iskola igazgatójával - aki nagyon segítőkész.
  5.  Páramentesítő eszközök készítése: Mint említettem a siófoki éjszaka igazán párás-fülledt tud lenni :) Az interneten keresgélve több páramentesítő megoldást is találtam, ezek közül talán ez a legérthetőbb számomra. Szeretnék valamilyen vezérlőegységet is annak érdekében, hogy változtatni tudjam a melegítés mértékét. Ennek a kiválasztása még folyamatban van.
  6. Hordozható obszervatórium: Ez tényleg csak egy terv. Láttam a neten egy Astrogazer nevezetű, könnyen felállítható és lebontható mobil obszervatóriumot. Nagyon megtetszett és elkezdtem keresgélni, hátha más is megpróbálkozott ilyesmivel otthon. Találtam pár ötletet, és megoldást, és arra a következtetésre jutottam, hogy PVC csőből és némi vastagabb sátorlapból meg lehetne csinálni a dolgot... Még gondolkodom.

Nagyjából ennyi... Remélem mindenre találok megoldást. Ha van valakinek bármilyen jó ötlete, vagy tanácsa a témában, az ne habozzon és ossza meg velem.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://arcadia.blog.hu/api/trackback/id/tr80993302

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása