Mi ez az egész?

Blog a távcsövem felújításáról, az amatőrcsillagász hobbim újrakezdéséről, meg mindenféléről ami még az eszembe jut.

Távcsöveim

  • Celestron Upclose 10x50w binokulár
  • Bresser 10x50 binokulár
  • Celestron 102/1000 Omni-XLT refraktor
  • Uránia 95/1000 Newton reflektor


Észlelőhelyem
N 46°52'47"
E 18°03'36"
Alt: 122m

Hányan olvasnak? page counter
Hányan olvastak
(2008.06.06. óta)


The next version of Ubuntu is coming soon

A Hold fázisa

A Nap (SOHO)

SOHO Nap kép

Gagarin és Columbia, no meg "baj van Houston"...

2011.04.13. 11:18 | Dharma | Szólj hozzá!

Címkék: youtube hogy volt űrrepülés

Szégyen és gyalázat, de tegnap nem volt időm blogolni. Holnap lesz édesanyám 60. születésnapja. A munkahelyemen a SAP HR mellett igyekeztem néhány régi képet beszkennelni róla, mert szeretnék készíteni egy bemutatót, ami az életét ölelné fel gyermekkorától máig. Délután még tanítottam Zamárdiban, majd este felléptünk (táncoltunk) egy étteremben, így kb.fél kilenc kötül kerültünk ágyba. Már se erőm, se kedvem nem volt internetezni.

Bár szinte az összes média tele volt vele, nekem is meg kell emlékeznem gyerekkorom egyik ismeretlen hőséről Gagarinról. 1971-ben születtem, három évvel Gagarin halála után. Mire érdekelni kezdett az űrkutatás, meg a csillagászat, ő már ugyanolyan legendás hős volt a szememben, mint mondjuk McLane parancsnok. Úgy értem érinthetetlen, szinte képzeletbeli szereplője, egy általam személyesen meg nem tapasztalt eseménynek. Értettem, hogy mit vitt végbe, a tisztelet is megvolt bennem, mégis inkább amolyan történelmi személyiségként tekintettem rá. Szimpatikus mosolya a szovjet propagandagépezet nélkül is megnyerte a legtöbb ember szívét.

Sokkal közelebbi kapcsolatot érzek a Columbia űrrepülőgép STS-1 küldetésének tagjaival. Young parancsnok és Crippen pilóta szinte a "szemem előtt" emelkedett az égbe 1981. április 12-én, vagyis éppen 30 éve. (Máig emlékszem a Magyarország című hetilap cikkére.) Az eszköz, amivel az űrbe indultak gyakorlatilag éles tesztelés alatt volt, ennek megfelelően nem kevés problémával szembesültek az úton. Persze ezt akkor még 10 évesen én nem tudtam. Ilyen problémák voltak például a hővédő lapok meglehetősen nagy arányú sérülései, de gondok voltak a szilárd hajtóanyagú segédrakéták leválásakor is. Hibásan működött a WC és a téves előzetes számításoknak köszönhetően a hangsebesség többszörösével száguldó űrsikló aerodinamikája is hagyott némi kívánni valót maga után. A Columbia szerencsére épségben teljesítette első misszióját és 1981. április 14-én sikeresen landolt az Edwards Légi Támaszpont 23-as kifutóján. Érdekesség, hogy az STS-1 fehérre festett külső tankkal repült. A harmadik küldetést követően a tankot nem festették le, meghagyták az eredeti narancssárga színt, ezzel is 272 kg súlyt spórolva a kilövésnél.

A Columbia az STS-107 küldetésről való visszatéréskor 2003. február 01-én, egy sérült szárnyrész miatt felrobbant. A katasztrófában hét űrhajós vesztette életét.

És még egy kis visszaemlékezés: 1970-ben a mai napon április 13-án hangzott el a híres (hírhedt) mondat először Svigert, majd Lowel űrhajósok szájából az Apollo-13 fedélzetén: "Houston, we've got a problem!", miután a holdkompot eltalálta egy meteoroid.

A bejegyzés trackback címe:

https://arcadia.blog.hu/api/trackback/id/tr622822608

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása